50 שאלות עזר לבניית התוכנית העסקית של הסטארטאפ שלכם עם מודל הקנבס


woman-hand-desk-office

בפוסט הקודם דיברנו על יתרונות שיטת התוכנית העסקית בקנבס ועל אופן העבודה איתה.

דף הקנבס עצמו מגיע ריק ופשוט, ובזה גדולתו. באופן הזה אתם יכולים לתת את הפרשנות שלכם לאיך כדאי לכם למלא אותו, כך שכל התוכנית העסקית שלכם תהיה מוצגת בדף אחד בלבד.

הוידיואים השונים שבקורס המלא על שיטת קנבס המודל העסקי, נוגעים בפירוט רב יותר בשאלות מנחות שיכולות לעזור ליזמים למלא את הקנבס. אלו שאלות די פשוטות והגיוניות, ולמען הנוחות חילצתי וכתבתי אותן כאן בפוסט נפרד.

אין צורך להיבהל מהכמות, אתם לא חייבים לענות או להתייחס לכולם. תענו רק על אלו שנראות לכם רלוונטיות לתוכנית שלכם ושעוזרות לכם לשפוך אור על המהלכים הבאים שלכם. וכמובן שאתם יכולים להתייחס לשאלות אחרות שעולות לכם.

%d7%a7%d7%a0%d7%91%d7%a1_%d7%94%d7%9e%d7%95%d7%93%d7%9c_%d7%94%d7%a2%d7%a1%d7%a7%d7%99

השאלות שיכולות לעזור לכם למלא כל עמודה בקנבס המודל העסקי:

  1. הלקוח

    • מי הלקוח שלנו ולמה שיקנה מאיתנו?
    • למי אנחנו יוצרים ערך? (יכולים להיות לכם כמה סוגי לקוחות וזה בסדר – ראו את הוידאו על הקנבס של גוגל כדוגמא)
    • מי הלקוח החשוב ביותר שלנו?
  1. המוצר והערך שאתם יוצרים ה- Value proposition

    • מה אנחנו בונים ולמי?
    • מה אנחנו מספקים ללקוח?
    • איזו בעיות של הלקוח הספציפי, אנחנו פותרים?
    • לאיזה צרכים של הלקוח אנחנו מספקים מענה?
    • איזה מוצר או שרות אנחנו מציעים לכל סוג לקוח?
  1. ערוצים

    • מהם הערוצים שבאמצעותם נוכל להביא את המוצר שלנו לכל סוג לקוח שלנו? (לדוג' – אתר, אפליקציה, סושל – פייסבוק/טוויטר, מרקטפליסס – איטיונז/סיילספורס וכו')
    • איך אנחנו מגיעים היום ללקוחות שלנו?
    • איזה ערוץ מערוצי ההפצה שלנו הוא היעיל/זול ביותר?
    • איזה מהם עובד הכי טוב?
    • איך אנחנו משלבים את ערוץ המפגש הזה עם סדר היום של הלקוח שלנו?
  1. יחסים עם הלקוחות (השגה, שימור, והצמחה)

    • איך החברה תשיג, תשמר ותצמיח לקוחות? (בתשלום ו/או בחינם)
    • איזה סוג של מערכת יחסים מצפים לבנות איתנו, כל אחד מסוגי הלקוחות שלנו?
    • איזה סוג של מערכת יחסים כבר הקמנו עם הלקוחות?
    • איך זה משתלב עם שאר התוכנית העסקית שלנו?
    • כמה עולה לנו החזקת מערכת יחסים הזו?
    • השגה – מה עלות הבאת לקוח משלם CAC – Customer acquisition cost ? (הדגמת חישוב הבאת יוזרים באמצעות Adword)
    • שימור – כמה לקוחות אנחנו מאבדים בתהליך? מה ה Churn ?
    • הצמחה – איך אנחנו יכולים להצמיח הכנסות מלקוחות קיימים?
    • מה ה LTV – Life time value של הלקוחות שלנו? כמה הכנסות מייצר לנו לקוח מרגע הרכישה שלו ועד שהוא מפסיק לעבוד איתנו. כמה זמן ה LTV? וכמה הערך של ה LTV ? ( השאיפה של סטארטאפ הוא שערך ה LTV > CAC )
  1. ערוצי ההכנסה

    • איך נרוויח כסף?
    • איזה מודל תמחור יעבוד בשבילנו? (מנוי חודשי/שנתי, לפי כמות שימוש/משתמשים/זמן, תשלום חד פעמי, Freemium, Trial, פירסום – דוגמאות וכו') – אם אתם חושבים לעשות כסף מפרסום חשוב שתראו את הוידאו הזה.
    • עבור איזה ערך שיסופק, הלקוחות שלנו באמת מוכנים לשלם?
    • עבור אילו דברים הם משלמים כבר היום?
    • איך הם משלמים כבר היום? (שנתי/חודשי/צ'קים/פייפאל/כ.א וכו')
    • באיזה אופן הם היו מעדיפים לשלם?
    • מה המרכיב של כל אחד מערוצי ההכנסה שלנו מכלל ההכנסות שלנו?
    • מתי נגיע ל 100K$? או 1M$ ומה צריך לקרות לשם כך?
    • מה גודל השוק אליו אנחנו מכוונים? ולכמה לקוחות נוכל למכור?
  1. הפעילויות ההכרחיות

מה הפעולות ההכרחיות כדי להוציא לפועל את המודל העסקי? אילו פעילויות הכרחיות כדי שנוכל:

    • לספק את הצעת הערך (Value proposition) שלנו?
    • לקיים את ערוצי ההפצה שלנו?
    • לבנות את שימור היחסים שלנו עם הלקוח?
    • לבנות את ערוצי ההכנסות שלנו?
  1. המשאבים ההכרחיים

מה המשאבים ההכרחיים כדי להוציא לפועל את המודל העסקי? (פיזי, פיננסי, משאבי אנוש וקניין רוחני) אילו משאבים הכרחיים כדי שנוכל:

    • לספק את הצעת הערך שלנו?
    • לקיים את ערוצי ההפצה שלנו?
    • לבנות את שימור היחסים שלנו עם הלקוח?
    • לבנות את ערוצי ההכנסות שלנו?
  1. השותפויות הנדרשות

    • מיהם השותפים ההכרחיים לנו?
    • מיהם הספקים ההכרחיים לנו?
    • אילו משאבים אנחנו חייבים לקבל משותפים?
    • אילו פעולות הכרחיות לנו שיבוצעו על ידי שותפים?
  1. עלויות

    • מהם העלויות החשובות ביותר שנגזרות מהמודל העסקי שלנו?
    • אילו משאבים הכרחיים, הם היקרים לנו ביותר?
    • מה הם הפעילויות ההכרחיות שיקרות לנו ביותר?
    • מה העלויות הקבועות ומה העלויות המשתנות?
    • מתי ההכנסות שלנו יעלו על העלויות?
    • מה שיעור ההוצאות החודשי שלנו ה Burn rate? וכמה זמן קונה לנו הכסף שגייסנו?
    • מה המספרים שחשובים לחיי החברה שלנו?

טמפלייט לגוגל סליידס של הקנבס שייצרתי, מאפשר לכם לעבוד כצוות על קנבס דיגיטאלי, ולהוסיף את ה sticky notes שלכם כצוות כמו גם לשמור את הסיטוריית וגירסאות הקנבסים השונים שיצרתם כל פעם בשקף נפרד.

בפוסט הבא: תהליך אפיון הלקוח איך עושים את זה ודגשים חשובים

יש לכם רעיון לשאלה שכדאי להוסיף למודל העסקי? שתפו איתנו בתגובות

אז מה אתם חושבים על זה?
תנו בתגובה: